گنبد مینا

همه شب از طرب گریه‌ی مینا من و جام... خنده بر گردش این گنبد مینا زده‌ایم

گنبد مینا

همه شب از طرب گریه‌ی مینا من و جام... خنده بر گردش این گنبد مینا زده‌ایم

باران باریده بود

در خاطرم می‌نشیند آن روز که گونه‌های باران

از شرم چشمانت

گلگون‌ترین روز تاریخ خود را تجربه می‌کرد

عقربه‌های نابهنگام

- تکیه داده بر ناباوریم- ‌

 سیزده 365 روز رفته را  ترجمه می‌کنند

من زخم خرافات کهنه را

همچون اهالی «نیرنگستان» بر دوش نمی‌کشم

 اما

سیزده به هر که بدهکار نباشد،

چشمهای بارانی تو در این محاسبه،

حاصل بی‌نهایت کسری است با مخرج صفر

سر باز کردن طلسم گره  کور بغضت در آن غروب بارانی

هنوز پشت غرورم را می‌لرزاند

می‌گریستی و می‌خواندی «مصدق» را: 

"از دل من اما چه کسی نقش تو را خواهد شست؟"

آن شب در دور افتاده‌ترین انزوای یک اتاق،

دل سپرده بودم به صدای پای آب سهراب

که سیمایت بر لب آب،‌

درست در قلب کعبه‌ برساخته‌اش

بر چشمم نشست

و این گونه روایت کردم راز چشمان بارانی‌ات را

که هنوز هم حکایتی است  

از بارانی‌ترین روز ابری‌ترین چشمهایی که می‌شناختم...

نظرات 20 + ارسال نظر
حیزران شنبه 2 آذر 1387 ساعت 02:52 ب.ظ http://kheyzaran.blogsky.com

پگاه نازنین
متاسفانه هرچه کامنت میگذارم میپرد
مطمئن نیستم این هم ارسال بشود
خودم را با شعر قشنگت مشغول میکنم ودوباره برمیگردم
اگر این ارسال شد بدون که برمیگردم
باادب احترام ومحبت بیکران

سلام خیزران عزیز
قصدم گله کردن نیست ولی می بینید که اولین نفرید هنوز دوستی حوصله نکرده اینجا چیزی بخواند.
ممنون از لطف شما

یکی بود یکی نبود یکشنبه 3 آذر 1387 ساعت 10:18 ق.ظ

سلام.

سلام دوست خوبم امیدوارم همیشه خوب و خوشحال باشی

خیزران یکشنبه 3 آذر 1387 ساعت 09:32 ب.ظ http://kheyzaran.blogsky.com

پگاه عزیز
سلام
آنکه اینجا فرصت نکرده چیزی بخواند فرصت های فراوانی را ازدست داه است.من خودبه خاطر از دست دادن این فرصتها شرمگینمونیستی که ؛سرخی گونه هایم؛را ببینی:
باری غیبت تو هم وادامه نیافتن زادگاه زنبق خودمزید علت است ولی من دوست دارم از من گله کنی همیشه نزدیکان به هم گله میکنند وتونمیدانی چه اشتیاقی درمن شعله میکشم که به درگاه آن پگاه عزیز نزدیک باشم.
از همین(آن روز که گونه های باران ازشرم چشمانمت
گلگون ترین روزتاریخ خودرا تجربه میکرد)بگیر وبگذرببین چه کسی توانسته به این زیبائی برای زنده کردن زمان یک خاطره
تاریخی به این قشنگی بسازد.من ازین حس نوستالزیکی که درنوشته های تو موج میزند احساس غزیبی به من دست میدهد.وزیر تر تو از باور عوامانه وخرافاتی سیزده بدرچه تعبیر جالبی دارد واینکه او بدهکارتوست به محاسبه ی کسری که مخرجش صفراست وبی تردید بدهی را تا بی نهایت میبرد.
کسی که پشت غرورش لرزیده باشد میتوانددرکی ازشعرتو داشته باشد.گذرروائی از مصدق وسهراب تورا دروصف چشمانی باران ریز چون نگین زیبائی برگرده ی هنر کوچه بکوچه میگرداند
دست درست
دوستت دارم
خوشحالم که اندکی ازفرصت ازدست رفته را جبران کردم
باادب احترام ومحبت بیکران

سلام خیزران گرامی
این که گفتم قصدم گله کردن نیست از باب شکایت نبود باور کنید خودم و کوتاهی هایم را نسبت به دوستان نمی بخشم. از این که بعضی اوقات نمی توانم آنچه را می خواهم بگویم اذیت می شوم، بیشتر از هر چیز از خودم گله دارم نمی دانم توانسته ام درست منظورم را برسانم یا نه. زادگاه زنبق را هم مخصوصا دنبال نکردم آن رشته سر درازی داشت که جایش اینجا و در این وبلاگ نبود شاید زمانی دیگر.
در پست بعدی ام صاحب این چشمهای بارانی را معرفی می کنم و می گویم چرا برای چشمهای بارانی اش اینها را نوشته ام، خیلی با خودم کلنجار رفتم که این شعر را اینجا نیاورم سیزده سال از آن ماجرا می گذرد ولی دلم می خواست دوستان بخوانندش به خصوص شما. پست جدیدتان را چند بار خوانده ام آنقدر زیباست که نمی دانم در موردش چه باید نوشت باز هم می خوانم و حتما خدمت می رسم.
با احترام فراوان

نیلوفر دوشنبه 4 آذر 1387 ساعت 04:13 ب.ظ http://jaduyesokoot.persianblog.ir

سلام پگاه گلم
خوبی؟
خوشی؟
شرمنده که دیر به دیر سر میزنم
دلم واست تنگ شده
دلم که تنگ شده هیچ
سوء هاضمه گرفتم
آخه وقتی نیستی سر یخچال کی بریم ناخنک بزنیمو کشیک خونشو بدیم؟
راستی اگه خواستی بری مسافرت بگو بیاییم از خونه ات مراقبت کنیم (علامت خنده که نداری اما بدون از خنده ته حلقم معلومه مثل نیک و نیکو یادته که)
شعر خیلی قشنگی بود
لذت بردم از خوندنش
خوبه که می تونی روایت کنی حکایت بارانی ترین روز ابری ترین چشمهایی که میشناسی
اما حساب کن چه بغضی میشه اونی که نمیتونه این حکایتو روایت کنه و فقط جلوی نظرش میاره اون چشمهارو
شاد باشی و سلامت

سلام نیلوفر عزیز
خودت چطوری خوبی؟ دیروز به وبلاگت سر زدم چه شعر زیبایی گذاشته بودی حتما بازم میام پیشت.
نیلوفر جان تو هر طور که دوست داری بیا و هر قدر که دوست داری به یخچال خونمون ناخنک بزن. نیک و نیکو رو هم یادمه من عاشق کارتونم از همه بیشترم اون مگسه رو دوست داشتم که عینک آفتابی می زد.
راستش مطمئن نیستم که تونسته باشم اون چشمها رو درست روایت کرده باشم اون چشمها خیلی غمگین بودن خیلی هنوزم که هنوزه با این که دیگه بارون نمی بارن ولی ابرین...
ممنون که یادم بودی دوست خوبم

محمود دوشنبه 4 آذر 1387 ساعت 06:24 ب.ظ http://shabnevisi.persianblog.ir

آدمی مثل من که به اندازه تمام قطره های تمام بارانها، روز بی باران در عمرش دیده است و نفسش، اگر برایش مانده باشد، بوی خاک سوخته میدهد و آسمانِ منظرش یک حجم صاف و خاکستری ِ بی پرنده است، جایی اگر به یک حرف بارانی برسد و بتواند جرعه ای بنوشد، سر از پا نمیشناسد.
از ابتدا تا انتهای شعر را اینگونه فهمیدم که برای گریز از «حال»ی که چندان خوشایند نیست و از لحظه های زیبا سرشار نمیشود به «گذشته» بازگشتی و از «غروب بارانی»ی حکایت کردی که سرخی دل انگیزش در هیچ شبی گم نمیشود.
قصدم تعریف و تمجید نیست اما "عقربه‌های نابهنگام، سیزده به هر که بدهکار نباشد، سر باز کردن طلسم گره کور بغضت، ابری‌ترین چشمهایی که می‌شناختم..." بارانی ترین حرفهایت بود.
و "در دور افتاده‌ترین انزوای یک اتاق، دل سپرده بودم به صدای پای آب سهراب" مرا برد به روزهایی که اگر چه بارانی نمیبارید و یاد غروب چشمی هم در گذشته مان جا خوش نکرده بود اما صدای پای آب سهراب را برای خودم میخواندم و برای اینکه در سکوت بیمعنای اتاقم ، بدی صدایم آزارم ندهد پیانوی معروفی را با صدای بلند، به کمک میطلبیدم.

سلام محمود عزیز
ممنون به یاد من هستید. این که از صدای پای آب اینجا نوشته ام دلیلی دارد که در پست بعدی به آن اشاره می کنم. این نوشته کاملا به پست بعدی ارتباط دارد. هر چند دوست داشتم به عنوان یک متن مجزا خوانده و قضاوت شود برای همین هم آن را به یک و دو قسمت بخش بندی نکردم. شما محتوای شعر را به درستی برداشت کردید روزهای زیادی است که صاحب این چشمها دیگر نمی گرید ولی مجالی برای فرار از آنچه اتفاق افتاده هم ندارد. او یکی از بهترین دوستان دوران دانشگاهم بود.

مینا سه‌شنبه 5 آذر 1387 ساعت 03:15 ب.ظ

خوشا به حال گیاهان
که عاشق نورند
و دست منبسط نور بر شانه انهاست

نه وصل ممکن نیست!
همیشه فاصله ای هست!

- سیزده سال گذشت...
درون دهلیزهای قلبم می پیچد هنوز ...
گرمی ملتمسانه دستهایت
هنوز تازه است
هنوز تازه است
و قطره های بارانی ناتوانی روحم
از پس ابرهای سیاه تقدیر
هنوز می بارند...
هنوز میبارند نازنین
اما ناتوانند از شستن نام ات! ...


پگاه نازنینم
خواهش میکنم تاخیر منو ببخش. حقیقتش فکر میکردم که از سفر بر نگشتی
اما خوب هیچ توجیهی جایز نیست

خیلی زیبا سرودی و واقعا لذت برد
مصداق آنچه از دل براید بر دل نشیند

دوستت دارم
دوباره خواهم آمد

سلام مینا جان
دلم خیلی برات تنگ شده بود خیلی تو هم ببخش که این قدر دیر به تو سر می زنم بزرگواری دوستم
ممنون از شعر زیبات راست می گی همیشه فاصله ای هست، همیشه فاصله ای باید باشد. باید باشد!

شیرین سه‌شنبه 5 آذر 1387 ساعت 11:48 ب.ظ http://sz1.blogfa.com

سلام پگاه جان
حرفی برای گفتن ندارم. می خوانم و بر می گردم
شاد باشی

فرامرز چهارشنبه 6 آذر 1387 ساعت 11:27 ق.ظ

سلام و خسته نباشید

لذت بردم از خوندن این شعر آدم می تونه اونو به خاطرات خودش ارتباط بده.مثل غزلیات حافظ که هر کس بخواند می تواند باب میل خودش تفسیرش کند.موفق باشید و سالم

بیتا چهارشنبه 6 آذر 1387 ساعت 02:40 ب.ظ

سلام پگاه عزیزم
ممنون که آمدی
و شرمنده که دیر آمدم
دوستت دارم
ولی برای این همه روز هیچ توجیهی ندارم

بیتا چهارشنبه 6 آذر 1387 ساعت 02:47 ب.ظ

صاحب چشم های بارانی
هیچ نقشی را نخواهد شست
تنها نقش می زند
هر مژه که وام دار حکایتی است برای دلتنگی
به شمار روز
دنگ دنگ ساعت
اگر هزار بار چله بنشینی
تنها چله نشین باران
برگزیده است
اگر چه ابری باشد
که بغض در خود فرو خورده اش را
عبور از باران تعبیر کنیم

شیرین چهارشنبه 6 آذر 1387 ساعت 03:51 ب.ظ http://sz1.blogfa.com

پگاه عزیزم سلام
ممنونم از اینکه به دیدارم اومده بودی. و ببخش که این روزها کمتر به دیدارت میام. دیشب اومدم چیزی برای پست جدیدت بنویسم ولی نتونستم کلمات رو کنار هم بذارم.
از لحظه ها برای من گفته بودی و من می گم
پگاه من، ما لحظه لحظه زندگی رو با تلخی و شیرینیش سر می کشیم.
گفته بودی آخرین سنگر زندگی عشقه ولی در عصر قلبهای سنگی آیا میشه از عشق سراغی گرفت؟
مهربانم نه چندان دورتر از این دوستی برای من نوشته بودن:"برسنگ غلطان خزه وبرشوره زارقلب های سنگ شده وپرنفرت شقایق عشق نمیروید"
و من که مصداق حرف این دوست هستم با دل سنگ شده چطور می تونم لحظاتم رو با عشق پر کنم؟
عشق سالهاست که توی شوره زار دل من دفن شده و شاید از اول هم وجود نداشته.

راستش دوست خوبم از خوندن تک تک جملات زیبات و دل گفته هات لذت می برم ولی همیشه گفتم که قلم من شیوایی قلم تو وشاید دیگران رو نداره و برای همین گاهی که به دیدارتون میام از نوشتن پشیمون می شم و بر می گردم.
دلم می خواد هرجا که می رم آزاد باشم و به این فکر نکنم کخ چی بنویسم که درخور نوشته دوستم باشه ، بیشتر دلم می خواد حرف دل خودم رو بنویسم.
امیدوارم تو دوست عزیز منو آزاد بذاری که هر بار میام با تو راحت حرف بزنم.

تو که آبی آسمان و زردی آفتاب رو هدیه می کنی می دونم توی خونه خودت به دوست آزادی رو هم هدیه می دی.

لحظه ها رو برای تو پر از عشق و شادی می خوام

شیرین چهارشنبه 6 آذر 1387 ساعت 03:59 ب.ظ http://sz1.blogfa.com

محکم اصابت کرد
با شیشه یک سنگ
اندام نازک خرد شد
رگباری از شکست
فرو ریخت بر زمین
گرد غبار و نور
بی پرده می گردند
بالای هر چیز
بر قاب
جا به جا
باقی ست از شکست ردیفی
بی هندسه برنده و تیز

سینا پنج‌شنبه 7 آذر 1387 ساعت 12:27 ب.ظ http://khaaen.persianblog.ir

چقدر لذت بردم از این ترکیب کلمات

ممنون سینا جان خیلی وقته بهت سر نزدم شرمنده حتما میام پیشت و شعرهای زیبات رو از همون جا که جا موندم، می خونم

مرداب شنبه 9 آذر 1387 ساعت 08:23 ق.ظ http://mordabkhaste.persianblog.ir/

شب، شب شوم غمینی بود
آسمان یکسره می بارید
غیره باران که فرو می ریخت
آب از آب نمی جنبید

من چو شب سرد و تهی بودم
شب چو من خسته و سرگردان
پلکم از گریه به زیر افتاد
چون پر مرغ گه باران

چه غم انگیز، چه وحشتناک
شهر در خواب غمینی بود
از کران تا به کران خالی
نه ستاره، نه زمینی بود

آسمان سوخت و پرپر شد
آه من، وای چه آهی بود
دل من، این دل غم فرسود
چه شب سرد سیاهی بود

آسمان یکسره می بارید
ابرها سوخته، سرگردان
چه غریبانه شبی بود آه ...
شب تاریک، شب باران

بیتا یکشنبه 10 آذر 1387 ساعت 12:56 ق.ظ

سلام پگاه عزیز
بادی از شرق خواهد وزید
روزی
و من آن روز به بهانه بوی تو
آغوشم را برای باد خواهم گشود

مینا دوشنبه 11 آذر 1387 ساعت 12:09 ب.ظ

سلام پگاه جان
راستی نمی خوای زادگاه زنبق (۲) را منتشر کنی؟

خیزران دوشنبه 11 آذر 1387 ساعت 12:21 ب.ظ http://kheyzaran.blogsky.com


فتوای جدیداندرباب ارتباط یاعدم ارتباط نظربامتن
اینکه کسی دروبگردی هایش کامنت بی ارتباط بامتن بنویسدآنگونه که خروارخرواربرای هم مینویسندهیچ اشکالی نداردولی کامنت دهنده وگیرنده اگرآسمان بروندوبه زمین بیایند مطامع دیگری جزارتباط راتعقیب میکنند
کارشان تنهامصداق دومثال زیررادارد
_کسی گرسنه باشد وتندتندلقمه بردارد وبه جای دهان به گوشش بگذارد
_کسی عمویش مرده باشدواوگیس وگل خودرا بکندوبگریدوضجه بزندو
به جای عموعمودادبزندعمه عمه آی عمه ی عزیزم!!!

خیزران دوشنبه 11 آذر 1387 ساعت 12:22 ب.ظ http://kheyzaran.blogsky.com

تحشیه ای برفتوای جدید
_هرکس(به فتح کاف)کامنت بدون ارتباط بامتن بنگارد
بنگا(ریدنی)بدان ماندکه نوه‌ی پسری بی بی گوزک(جوزعلی)
یانوه‌ی دختری وی(بتول غمزه)راازهزاروچهارصدسال پیش
ازیالقوزآباد(فغانستان)با فلاخن یامنجنیق به ابتدای قرن
بیست ویکم میلادی پرتاب کرده
درنگارستانی درپاریس برابرتابلوئی از(سالوادردالی)
به وادی پرمخافت ابرازنظروادارند
نتیجه ای که ازین آزمون خیالی ومجازی حاصل گردد
این باشد:
"دُمب ِگاب ِمَشدی حسن به لاسَش(سرگینش یاچامینش)مالیده
آنگاه گاب دمبش رابه دیوارگچی اداره ی پست یالقوزآباد
کشیده.دُرُس ن َ گُ ف تُ م؟"

مرداب سه‌شنبه 12 آذر 1387 ساعت 09:00 ق.ظ http://www.mordabkhaste.persianblog.ir

نمی دونم چرا کامنتم پریده ...............
آن شب ، زمین سوخته می نوشید
آب از گلوی تشنه ی نودانها
وز کوچه ها به گوش نمی آمد
جز هایهای زاری بارانها
بر لوح آسمان مسین می ریخت
طرح کلاغ پر زده ای از بام
پلک ستاره ها همه بر هم بود
چشم سیاه پنجره ها ، آرام
من در اتاق کوچک او بودم
بر گردنم حمایل بازویش
در هر نفس ، مشام مرا می سوخت
عطر بهار تازه ی گیسویش
آن شب ، دلی گرفته تر از شب داشت
چشمش در آرزوی چراغی بود
آن شب ، نسیم بی سر و سامان را
گویی ز عشق رفته ، سراغی بود
بر شیشه های پنجره می لغزید
رگبار قطره های گل اندوده
بر شیشه های دیده ی او می ریخت
باران اشک های غم آلوده

سینا سه‌شنبه 12 آذر 1387 ساعت 01:49 ب.ظ http://khaaen.persianblog.ir

مشتاقانه منتظرم
راستی چرا نمینویسی؟؟

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد